Przeglądy gazowe kamperów zgodne z normą DVGW G607 – bezpieczeństwo Twojej podróży

Bezpieczeństwo podczas podróży kamperem lub wypoczynku w przyczepie kempingowej zależy nie tylko od stanu technicznego pojazdu, ale przede wszystkim od sprawności instalacji gazowej. Regularny przegląd gazowy, wykonywany według niemieckiej normy DVGW G607, pozwala wykryć nieszczelności, uszkodzenia oraz inne nieprawidłowości w układzie zasilania gazem. Dzięki temu badaniu zapobiegasz niebezpiecznym sytuacjom, takim jak wycieki gazu, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia.

Zalecane jest wykonywanie przeglądu instalacji gazowej co 2 lata – to nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim dbałość o bezpieczeństwo wszystkich podróżujących.

Nasz serwis Kampery Kołobrzeg posiada oficjalną certyfikację do przeprowadzania przeglądów gazowych zgodnych z normą DVGW G607, co gwarantuje kompleksową kontrolę i najwyższą jakość usług.

Dlaczego warto przeprowadzić

Przegląd gazowy kampera G607

  • Zgodność instalacji  gazowej i urządzeń z normą G607 minimalizuje ryzyko wycieków i pożarów – to realne bezpieczeństwo podróży i noclegu w pojeździe rekreacyjnym

  • W Polsce przegląd G607 nie jest obowiązkowy, ale stanowi dobrą praktykę bezpieczeństwa oraz jest często wymagany lub respektowany w Europie

 

  • W wielu krajach UE brak ważnego badania może skutkować problemami: kary finansowe, odmowa przyjęcia na kemping, a nawet konsekwencje ubezpieczeniowe

 

  • W Niemczech i innych krajach europejskich kontrola lub dowód sprawności instalacji gazowej są często wymagane; brak ważnego badania może oznaczać mandat, problemy na kempingu lub ryzyko w ubezpieczeniu

 

  • Obsługa kempingu/stellplatzu może odmówić wjazdu bez ważnego potwierdzenia stanu instalacji

 

  • Ubezpieczyciel może ograniczyć odpowiedzialność po zdarzeniu, jeśli instalacja nie była sprawna lub brak było potwierdzenia regularnych kontroli

 

  • Jeśli instalacja nie spełnia wymagań G607, nasz serwis w Kołobrzegu może ją odpłatnie przystosować: modernizacje, wymiany elementów, doposażenie i kompletacja dokumentów
  • Reduktor: tabliczka z datą produkcji; wymiana po 10 latach od produkcji; ciśnienie 30 mbar (nowsze) lub 50 mbar (starsze); model dopuszczony do pojazdów rekreacyjnych (EN 12864)

  • Węże wysokociśnieniowe: wymiana co 10 lat;  typ caravaningowy

  • Butla/zbiornik: ważna legalizacja/atest; czytelna tabliczka; solidne mocowanie

  • Szafka na butle: szczelna wobec wnętrza, wentylacja na zewnątrz (otwór denny); odprowadzenie ewentualnych wycieków; prawidłowe pasy/mocowania

  • Urządzenia gazowe (kuchenka, ogrzewanie, bojler, lodówka): tabliczki znamionowe i homologacja do pojazdów; zabezpieczenie płomienia (np. termopara); sprawny system spalin (jeśli dotyczy); oznakowanie CE/atest

  • Instalacja rurowa: rury miedź/stal lub przewody elastyczne dopuszczone do  pojazdów rekreacyjnych; szczelne połączenia; brak uszkodzeń mechanicznych

  • Gaz podczas jazdy: jeżeli ma być używany, konieczny układ zabezpieczający z czujnikiem zderzenia (Crash Sensor)
  • Dowód rejestracyjny pojazdu

  • Homologacje/atesty wszystkich urządzeń gazowych

  • Atest/legalizacja butli/zbiornika

  • Dokumentacja montażowa/techniczna (jeśli była wprowadzana jakaś modernizacja)

  • Na wizycie zakładamy „żółtą książkę” G607 i wpisujemy urządzenia

  • Dowód rejestracyjny pojazdu

  • Ostatni protokół G607

  • „Żółta książka” G607 ze spisem urządzeń

  • Atesty tylko dla elementów wymienionych od poprzedniego badania

  • Sprawdź daty produkcji: reduktor i węże nie starsze niż 10 lat

  • Przygotuj dokumenty: pierwszy przegląd – homologacje/atest urządzeń, atest butli/zbiornika, dowód rejestracyjny; kontynuacja – dowód, ostatni protokół, żółta książka

  • Zapewnij dostęp do szafki na butle i urządzeń oraz widoczność tabliczek znamionowych

  • Sprawdź mocowanie butli i drożność wentylacji szafki (otwór w dnie na zewnątrz)

  • Jeśli gaz ma działać podczas jazdy – upewnij się, że jest system z czujnikiem zderzenia

Gdy instalacja nie spełnia wymagań:

  • Nasz serwis przeprowadza modernizacje i doposażenia, aby doprowadzić instalację do zgodności z G607 (odpłatna wymiana reduktora/węży, montaż Crash Sensor, poprawa wentylacji szafki, kompletacja dokumentów)

Po pozytywnym przeglądzie:

  • Serwis spisuje protokół z wynikiem pozytywnym, udostępnia naklejkę z datą następnego badania (2 lata) oraz rejestruje wpis w „żółtej książce” G607 z potwierdzeniem zgodności z DVGW G607

  • Urządzenia z homologacją do  pojazdów rekreacyjnych   (EN 1949), np. kuchenki, lodówki, ogrzewacze do kamperów

  • Reduktory/układy RV (np. GOK, Truma Mono/DuoControl CS) z dopuszczeniem

  • Przewody elastyczne dedykowane caravaningowi, osprzęt z atestami

  • Butle/zbiorniki z ważną legalizacją (stal, aluminium, kompozyt) dopuszczone do użytku w pojazdach rekreacyjnych

  • Urządzenia domowe/stacjonarne bez homologacji RV

  • Reduktory i węże po upływie 10 lat od daty produkcji

  • Przewody „uniwersalne” bez dopuszczeń do zastosowań mobilnych

  • Urządzenia bez tabliczek znamionowych lub nieczytelne

  • Butle przemysłowe/techniczne bez odpowiednich dopuszczeń do RV

  • Własnoręczne, „domowe” adaptacje instalacji bez zgodności z EN 1949/DVGW G607